Calendari exposicions

Grup

Conte i autor

Activitat

1. Mar Solsona i Clara Vidal

“L’hora en punt”

“L’edat d’or”

“Què hi podríem fer “

“Muts i a la gàbia” – Pere Calders

http://rodamots.cat/escreix/pere-calders-44-contes-molt-breus/

Diàleg.

2.Berta Aguilera, Alexander Naranjo i Maria Pelejà

“Viatge d’hivern” - Jaume Cabré

www.jaumecabre.cat

Canviar el final i/o començament

05/10/2015

3.Clara Tomàs i Ivet Playà

“Quatre de vuit amb genolls” - Joan Pinyol

19/10/2015

4.Judit Bascompte i Noelia Santano

“Accident” – Maria Clara Prat Puig

Link. Estructura

26/10/2015

5.Quim Llorca i Quim Aguilar

“Hedera Hèlix” – Pere Calders

02/11/2015

6.Jordi Camps i Eudald Font

“Dret” - Quim Monzó

Web ironia.

09/11/2015

7.Victor López i Alexandra Bernaus

“El conte” – Quim Monzó

Primera entrada. Tipus de narrador

16/11/2015

8.Mariona Torras i Núria Fernàndez

“Sang de lameva sang” – Sergi Pàmies

Web. Descripció

23/11/2015

9. Eliza Irasoc i Eduard Palmés

“ La desgràcia de ser homes” - Isabel-Clara Simó

Visió femenina

30/11/2015

10.Maria Gómez i Clara Camins

“No tinc res per posar-me” - Quim Monzó

Web. Vocabulari. Sinonímia

11/01/2016

11. Gerard Eroles i Robert Cortés

18/01/2016

domingo, 27 de septiembre de 2015

L’ALTRA VIDA – SERGI PÀMIES

Vaig haver de morir-me per saber si m'estimaven. En vida, mai no vaig ser gaire popular, i això em va crear un problema que vaig combatre amb molta disciplina i poc èxit. A casa, si jo no iniciava la conversa, ni els fills ni la dona no sentien la necessitat de dir-me ase ni bèstia més enllà dels comentaris estrictament funcionals. A la feina, quan em posava malalt, ningú no em trobava a faltar. Per això no em van sorprendre les reaccions que va produir la meva mort. La discreta consternació que va envair el domicili familiar tenia més a veure amb el trasbals que acompanya situacions d'aquesta mena -sumat a una certa inquietud econòmica- que no pas amb una pèrdua irreparable. Un cop va quedar clar que cobrarien l'assegurança, els fills van mostrar-se tan inexpressius com sempre. Només quan, a la sala de vetlla del tanatori, la petita va acariciar el taüt de mala qualitat on m'havien enxubat, vaig percebre una punta d'aflicció relacionada, em va semblar, amb alguns records d'infantesa. Al funeral, la majoria d'assistents va mirar el rellotge durant el sermó -massa llarg pel meu gust- del capellà. Ni una sola llàgrima: el silenci de circumstància que acompanyava la condolença era prou explícit per no interrompre'l amb manifestacions de dolor que, d'altra banda, haurien estat artificials. Els dies posteriors a l'enterrament, la meva dona va reaccionar amb serenitat. En una setmana, va empaquetar, a més del dol, la meva roba en caixes de cartró i les va donar al rodamón que pidola davant del Kentucky Fried Chicken. Dues setmanes més tard, es va tallar els cabells, es va pintar les ungles dels peus, va deixar de fumar i va començar a riure més fort i més sovint. En vida, jo havia sentit el rebuig dels altres, però la indiferència que em dispensaven era suportable. I si, per un error de càlcul, em feien notar d'una manera massa barroera que no comptaven amb mi, jo em limitava a fer el cor fort i els ulls grossos i a refugiar-me en la resignació lacònica dels refranys: tal dia farà un any; qui dia passa, any empeny. De vegades, quan l'evidència de l'aïllament m'era difícil de pair, pujava en cotxe fins al mirador de l'Arrabassada, a fumar i a pensar mentre, dins dels vehicles
aparcats al meu voltant, les parelles follaven amb la intensitat pròpia de la joventut o l'adulteri. L'entusiasme, expressat pels xerrics dels amortidors i els gemecs esmorteïts pels vidres entelats, em contagiava una força una mica perversa, d'acord, però força al capdavall. Va ser tornant d'una d'aquestes excursions que vaig morir. No puc dir que fos un accident. Conduïa amb la prudència habitual, admirant la bellesa de la ciutat estesa als peus de la muntanya, escoltant el butlletí informatiu pels altaveus de l'autoràdio. Als últims metres d'un revolt vaig sentir la necessitat d'abandonar, així, en el sentit més ampli del verb «abandonar». No és cap suïcidi, vaig pensar, més aviat un atac d'irresponsabilitat. Primer no vaig respectar el senyal de limitació de velocitat. Tot seguit, un stop pintat damunt l'asfalt (amb la primera lletra tan gastada que vaig llegir-hi top ). Finalment, un semàfor vermell. Pocs metres abans d'arribar a la ronda, vaig veure una parella de vells que creuava el carrer. Per esquivar-los, vaig accelerar i, amb una maniobra brusca, vaig canviar de carril. No vaig frenar. El cotxe va topar contra la tanca de protecció, la va trencar, va volar tres o quatre metres i, de morro, es va estimbar al carril dret de la via ràpida. No va provocar -miracle- cap col·lisió. Vaig trigar disset minuts a morir, durant els quals em va sorprendre que, malgrat la violència de la trompada, la ràdio continués funcionant. «Fins aquí les notícies», vaig sentir que deia una veu femenina acompanyada per un indicatiu grandiloqüent. La mort no va ser ni dolça ni amarga. Més complicada que no em pensava, potser perquè en vida no hi havia pensat gens. Una suma de paràlisis física i emocional em va impedir sentir dolor. Em va semblar que, en un nivell de percepció diferent al que havia fet servir fins aleshores, filtrava la realitat que m'envoltava com un fenomen que tenia més a veure amb els altres que no pas amb mi. Abans que em donessin definitivament per mort, vaig passer una estona dins d'una ambulància. Gràcies a l'habilitat d'un infermer amb halitosi, vaig mantener algunes -no gaires- constants vitals. Desproveint la situació de qualsevol component emocional, vaig considerar que no pagava la pena esforçar-se. La cruïlla entre una sobrevida invàlida i una mort imminent em va il·luminar la consciència amb la força d'una revelació. El rètol que indicava el camí de la supervivència era espectacular, amb neons intermitents, ofertes de pagui'n dos i emporti-se'n tres i un desplegament molt llaminer de senyals. El camí sense retorn, en canvi, s'insinuava amb una bombeta de seixanta watts. Vaig estimar-me més no fer res i, si de cas, esperar els esdeveniments. Impulsat per la inèrcia de molts anys, vaig veure'm a mi mateix enfilant el camí menys il·luminat, convençut que tot s'acabaria de seguida, sense sospitar que m'esperava aquesta oportunitat de sentir com la vida dels meus no solament continua perfectament sense mi, sinó que, a més a més, millora. Mireu-lo com riu, el fill gran que abans no badava boca i que ara practica el cibersexe amb un home suís que es fa passar per una  au pair brasilera. Mireu-la com xala, la petita que abans sempre trobava suís que es fa passar per una  au pair brasilera. Mireu-la com xala, la petita que abans sempre trobava excuses per no anar a l'institut i quedar-se al llit, i que ara es lleva de matinada per fer piscines i més piscines només per ser a prop d'un monitor depilat. Mireu-la a ella, gran amor, com busca el seu reflex

als aparadors, per veure com n'està, de guapa. I, com si aquesta fos la primera victòria després de tants anys, sento la necessitat de somriure perquè, finalment, els he fet feliços.

1 comentario: